Ökande efterfrågan på verkstadstjänster

Bilia har auktoriserade verkstäder i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utbudet av tjänster och produkter omfattar allt som rör bilen – service, reparationer, däck, glas, tvätt, rekonditionering, kaross och lack med mera.

Bilias vision är att bli branschens bästa servicebolag. Tjänster och produkter förbättras ständigt och företaget har ett stort utbud av verkstäder och butiker.
På Bilias hemsidor är det enkelt att göra tidsbokningar online. Det går att kontakta Bilia dygnet runt för alla typer av förfrågningar, bokningar och beställningar. I butikerna och i Bilias webshop finns ett brett utbud av reservdelar, däck och tillbehör som takboxar, cykelhållare och bilbarnstolar. Under året har en utveckling av företagets e-handel påbörjats. Syftet är att öka tillgängligheten och bredda utbudet av produkter och tjänster.

Däck- och hjulaffären fortsätter att växa. Bland tjänsterna finns bland annat hjulskifte, balansering och framför allt förvaring. Totalt förvarar Bilia cirka 231 800 hjul i däckhotellen. I takt med den ökade efterfrågan har Bilia investerat i högre förvaringskapacitet. Den totala vagnparken ökar som en följd av de senaste årens goda nybilsförsäljning. Samtidigt tecknar allt fler kunder serviceabonnemang. Det ger en ökad efterfrågan på verkstadstjänster.

Händelser under året
I början av året öppnade Bilia norra Europas största däckhotell i Malmö, med kapacitet för 46 000 hjul. Under vintern lanserades det första steget i Bilias satsning på e-handel. Beläggningen på verkstäderna har ökat, vilket resulterat i att Bilia har startat upp en rekrytering av cirka 70 nya servicetekniker och skadetekniker i Sverige.

Operativt rörelseresultat
Resultatet inom Serviceaffären uppgick till 600 Mkr (496). Resultatförbättringen beror främst på högre omsättning. Bilförsäljningen har ökat flera år i rad, vilket resulterat i en högre efterfrågan på Bilias verkstäder.

Utmaningar och möjligheter
När beläggningen på verkstäderna ökar finns en utmaning i att alltid kunna ha tillräckligt med bemanning. Onlineprojektet breddar tillgängligheten. Kunderna får möjlighet att beställa tjänster och produkter via internet med prisuppgifter inklusive montering. Ett nytt däckhotell med en kapacitet på 50 000 hjul invigdes i Stockholm i början av 2017.

Serviceaffären

 

• Servicecenter
• Skadecenter
• Reservdelar
• Biltvätt

• Butiker och e-handel     
• Däckcenter

• Glascenter
• Servicetjänster

 

 

2014

2015

2016

 

Nettoomsättning, Mkr

3 981

4 491

5 319

 

Andel av omsättning, %

21

21

21

 

Operativt rörelseresultat, Mkr

415

496

600

    

Operativ rörelsemarginal, %

10,4

11,0

11,3

 

Antal anställda

2 459

2 490

2 920

 

Antal serviceavtal

53 800

59 600

74 100

 

Antal hjul i förvar 

          187 800

        192 600

        231 800

 

Till toppen